- Naczelnik - Ewa Cykman
- I Zastępca Naczelnika - Lidia Rafalska-Los
- II Zastępca Naczelnika - Piotr Balski
- III Zastępca Naczelnika - Adam Andrasiak
Uprawnienia Naczelnika
Naczelnik wykonuje zadania przy pomocy trzech Zastępców Naczelnika oraz kierowników komórek organizacyjnych.
Naczelnik sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowością funkcjonowania Urzędu i realizacji jego zadań, w tym w szczególności:
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach należności podatkowych i niepodatkowych;
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach umarzania zaległości, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności zobowiązań;
- wprowadza wewnętrzne procedury postępowania i inne dokumenty;
- udziela pracownikom upoważnień;
- zatwierdza plany kontroli podatkowej;
- podpisuje pisma przekazujące informacje, komunikaty, polecenia i ustalenia organizacyjne pracownikom;
- sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- zastępców Naczelnika,
- Działu Wsparcia.
Pierwszy Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Pierwszego Działu Czynności Sprawdzających (SAS-1);
- Drugiego Działu Czynności Sprawdzających (SAS-2);
- Trzeciego Działu Czynności Sprawdzających (SAS-3);
- Czwartego Działu Czynności Sprawdzających (SAS-4);
- Piątego Działu Czynności Sprawdzających (SAS-5);
- Szóstego Działu Czynności Sprawdzających (SAS-6);
- Działu Analiz i Planowania (SAP);
- Referatu Wymiany Informacji Międzynarodowej (SAM).
Drugi Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Pierwszego Działu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług oraz Podatków Majątkowych i Sektorowych (SPP-1);<
- Drugiego Działu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług oraz Podatków Majątkowych i Sektorowych (SPP-2);
- Trzeciego Działu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług oraz Podatków Majątkowych i Sektorowych (SPP-3);
- Pierwszego Działu Kontroli Podatkowej (SKP-1);
- Drugiego Działu Kontroli Podatkowej (SKP-2);
- Trzeciego Działu Kontroli Podatkowej (SKP-3);
- Działu Identyfikacji i Rejestracji Podatkowej (SKI).
Trzeci Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Działu Obsługi Bezpośredniej (SOB-1);
- Referatu Obsługi Bezpośredniej (SOB-2);
- Działu Spraw Wierzycielskich (SEW-1);
- Referatu Spraw Wierzycielskich (SEW-2);
- Pierwszego Działu Rachunkowości (SER-1);
- Drugiego Działu Rachunkowości (SER-2)
Pierwszy Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- zwrotów i nadpłat w podatkach – do kwoty 3.000.000 zł;
- postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu w podatku VAT do kwoty 3.000.000 zł;
- postanowień określających wysokość kosztów postępowania;
- postanowień o odmowie wydania zaświadczeń w ramach sprawowanego nadzoru;
- postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia;
- postanowień o bezskuteczności złożonej deklaracji;
- postanowień o niezałatwieniu sprawy w terminie (art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa) w przypadku, gdy termin przedłużenia postępowania nie przekracza 6 miesięcy;
- postanowień o odmowie wszczęcia postępowania w zakresie wniosków o zwrot podatku VAT naliczonego w innym państwie członkowskim (VAT-REF);
- wniosków o wymianę informacji podatkowych, w tym o podatku VAT i podatkach bezpośrednich;
- wniosków kierowanych do Dyrektora o przedłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi na wnioski administracji podatkowych innych państw;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- przywróceń uchybionych terminów w oparciu o art. 162 ustawy Ordynacja podatkowa;
- rozstrzygnięć w zakresie sprostowania lub odmowy sprostowania błędów rachunkowych oraz oczywistych omyłek;
- innych pism nieposiadających charakteru rozstrzygnięcia oraz niezawierających stanowiska organu w określonej sprawie.
Drugi Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- decyzji ustalających, określających w sprawach określania wysokości dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przed podatnika, wysokości odsetek za zwłokę, wpłat z zysku, kwoty zwrotu różnicy podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, odmowy stwierdzenia nadpłaty – jeżeli kwota zobowiązania (tj. różnica pomiędzy kwotą wykazaną a kwotą w decyzji) nie przekracza 3.000.000 zł (dotyczy łącznej kwoty decyzji);
- decyzji w zakresie opłat oraz innych podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych do ustalania których uprawnione są organy podatkowe, w tym w trybie ustawy o cenach – jeżeli kwota zobowiązania nie przekracza 3.000.000 zł (dotyczy łącznej kwoty decyzji);
- decyzji w sprawach opłat, o których mowa w odrębnych przepisach – jeżeli kwota zobowiązania nie przekracza 3.000.000 zł (dotyczy łącznej kwoty decyzji);
- decyzji w sprawie odpowiedzialności płatników, ograniczenia poboru zaliczek na podatek i zwolnienia płatnika z obowiązku poboru podatku do kwoty 3.000.000 zł (dotyczy łącznej kwoty decyzji);
- decyzji dotyczących zwrotu nienależnego wynagrodzenia pobranego przez płatnika lub inkasenta do kwoty 3.000.000 zł (dotyczy łącznej kwoty decyzji);
- decyzji umarzających postępowania podatkowe w przypadkach określonych w art. 208 ustawy Ordynacja podatkowa, z wyjątkiem postępowań wszczętych po kontroli podatkowej;
- postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu w podatku VAT do kwoty 3.000.000 zł;
- postanowień o przekazaniu środków zgromadzonych na rachunku VAT na rachunek bankowy podatnika – do kwoty 3.000.000 zł;
- decyzji o odmowie przekazania środków zgromadzonych na rachunku VAT na rachunek bankowy podatnika;
- postanowień określających wysokość kosztów postępowania;
- decyzji o odmowie rejestracji podatnika VAT;
- decyzji o odmowie przywrócenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT;
- zawiadomień o wykreśleniu podmiotów z rejestru podatników urzędu skarbowego na podstawie art. 96 ust. 8, 9 i 9a ustawy o podatku od towarów i usług;
- zawiadomień o wykreślaniu podmiotów z rejestru podatników VAT UE na podstawie art. 97 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług;
- postanowień w sprawie zawieszenia i podjęcia postępowania podatkowego;
- postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia;
- postanowień o uznaniu deklaracji za bezskuteczną;
- postanowień o niezałatwieniu sprawy w terminie (art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa) w przypadku, gdy termin przedłużenia postępowania nie przekracza 6 miesięcy;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- przywróceń uchybionych terminów w oparciu o art. 162 ustawy Ordynacja podatkowa;
- rozstrzygnięć w zakresie sprostowania lub odmowy sprostowania błędów rachunkowych oraz oczywistych omyłek;
- rozstrzygnięć w zakresie odmowy uzupełnienia decyzji co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, wniesienia powództwa lub skargi do sądu albo sprostowania pouczenia;
- innych pism nieposiadających charakteru rozstrzygnięcia oraz niezawierających stanowiska organu w określonej sprawie.
Trzeci Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- decyzji o odpowiedzialności osób trzecich, w tym o umorzeniu postępowania;
- decyzji i postanowień w sprawach dotyczących:
- ulg, w tym w sprawach pomocy publicznej oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa tj.:
- rozłożenia na raty podatków i zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a ustawy Ordynacja podatkowa na okres do 12 miesięcy, jeżeli kwota zobowiązania nie przekroczy 3.000.000 zł,
- odroczenia terminu płatności podatków i zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji o której mowa w art. 53a ustawy Ordynacja podatkowa na okres do 12 miesięcy od dnia wpływu wniosku do Urzędu, jeżeli kwota zobowiązania nie przekroczy 3.000.000 zł,
- odmowy udzielenia ulgi – bez ograniczenia kwoty,
- odraczania terminów ustawowych,
- wygaśnięcia decyzji,
- zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych do kwoty 3.000.000 zł,
- nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji nieostatecznej do kwoty 3.000.000 zł,
- stanowiska wierzyciela w kwestii zarzutów w trakcie prowadzonego postępowania egzekucyjnego – bez ograniczenia kwoty,
- przywracania uchybionych terminów w oparciu o art. 162 ustawy Ordynacja podatkowa,
- umarzania postępowań w przypadkach określonych w art. 208 ustawy Ordynacja podatkowa,
- zawieszenia postępowania,
- podjęcia zawieszonego postępowania,
- wstrzymania wykonania decyzji,
- sprostowania lub odmowy sprostowania błędów rachunkowych oraz oczywistych omyłek,
- odmowy uzupełnienia decyzji co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, wniesienia powództwa lub skargi do sądu albo sprostowania pouczenia,
- majątkowej represji karnej - bez ograniczenia kwoty,
- przejęcia mienia na rzecz Skarbu Państwa - bez ograniczenia kwoty,
- przejęcia pojazdu na rzecz Skarb Państwa - bez ograniczenia kwoty,
- stosowania kaucji gwarancyjnej;
- ulg, w tym w sprawach pomocy publicznej oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa tj.:
- tytułów wykonawczych i zarządzeń zabezpieczenia bez ograniczeń kwotowych;
- analiz przedawnionych zobowiązań do kwoty 3.000.000 zł;
- wypłat oprocentowania wypłacanego w trybie ustawy Ordynacja podatkowa;
- postanowień nieposiadających charakteru rozstrzygnięć w sprawach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- postanowień określających wysokość kosztów postępowania;
- postanowień o odmowie wydania zaświadczeń w ramach sprawowanego nadzoru;
- postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- wniosków o wpis hipoteki obsługiwanych w systemie EKW;
- decyzji w sprawach odroczenia terminu fiskalizacji kas rejestrujących;
- postanowień w przedmiocie bezprzedmiotowości lub odmowy uznania za zasadne zarzutów w sprawach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- zwrotów II stopnia w systemie POLTAX 2B PLUS;
- przelewów II stopnia w systemie NBP;
- postanowień o niezałatwieniu sprawy w terminie (art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa, art. 36 KPA) w przypadku, gdy termin przedłużenia postępowania nie przekracza 6 miesięcy;
- postanowień o zaliczeniu wpłaty/nadpłaty na zaległości bez ograniczeń kwotowych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- innych pism nieposiadających charakteru rozstrzygnięcia oraz niezawierających stanowiska organu w określonej sprawie.