Podstawę oraz zasady prowadzenia przez urząd skarbowy rejestrów, ewidencji i archiwów regulują następujące przepisy:
1) ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;
2) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;
3) ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
4) ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
5) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
6) ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych;
7) ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
8) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 września 2005 r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym;
9) ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
10) zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej;
11) zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych;
12) regulamin organizacyjny urzędu skarbowego.