Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji
- Podstawa prawna:
Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach - Sposób składania petycji:
Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. - Przedmiot petycji:
Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. - Wymogi formalne petycji:
Petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
- oznaczenie adresata petycji;
- wskazanie przedmiotu petycji;
- jeżeli petycja składana jest w formie pisemnej – podpis podmiotu wnoszącego petycję albo podpis osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję (w przypadku gdy podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów);
- jeżeli petycja składana jest za pomocą środków komunikacji elektronicznej – adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
- Składanie petycji w interesie podmiotu trzeciego:
Petycja może być składana w interesie podmiotu trzeciego za jego zgodą. W takim przypadku petycja powinna dodatkowo zawierać, oprócz spełnienia wymagań wymienionych w pkt 4:
- imię i nazwisko albo nazwę podmiotu trzeciego,
- miejsce zamieszkania albo siedzibę podmiotu trzeciego,
- adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej podmiotu trzeciego,
- zgodę podmiotu trzeciego wyrażoną w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Uwagi:
O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna. Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Składanie skarg i wniosków
Skargi i wnioski są przyjmowane i rozpatrywane na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Zgodnie z art. 221 § 3 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Skargi oraz wnioski powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek. Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącegopozostawia się bez rozpoznania.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Skargi i wnioski można wnosić:
- bezpośrednio w siedzibie Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 55B w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach urzędowania (7.30–15.30),
- drogą pocztową na adres: Mazowiecki Urząd Celno-Skarbowy w Warszawie, ul. Jagiellońska 55B, 03-301 Warszawa,
- faksem pod nr tel. (22) 670-60-40,
- pocztą elektroniczną na adres mailowy: mucs.ucs.448000@mf.gov.pl,
- elektroniczną skrzynką podawczą ePUAP: /0g87f7hfip/Skrytka ESP.
Skargi i wnioski można również składać w każdej jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej w godzinach urzędowania, wg zasad ich składania przewidzianych dla danej jednostki.
W przypadku ustnego wniesienia skargi lub wniosku wyznaczony pracownik Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków w Mazowieckim Urzędzie Celno-Skarbowym w Warszawie:
Naczelnik Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie lub wyznaczony Zastępca przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki – w godzinach: 15.30-17.00 w siedzibie Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 55B, po uprzednim telefonicznym ustaleniu terminu spotkania pod nr tel. (22) 670 60 11.