- Naczelnik - Ewa Hałajec-Śliwkiewicz
- Pierwszy Zastępca Naczelnika - Katarzyna Cern
- Drugi Zastępca Naczelnika - Bożena Sobczak
- Trzeci Zastępca Naczelnika - Sylwia Tomaszuk
- Czwarty Zastępca Naczelnika - Igor Skarżewski
Do zakresu zadań, nadzoru i odpowiedzialności Naczelnika należy, w szczególności:
Naczelnik sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowością funkcjonowania Urzędu i realizacji jego zadań, w tym w szczególności:
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach należności podatkowych i niepodatkowych;
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach umarzania zaległości, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności zobowiązań;
- wprowadza wewnętrzne procedury postępowania i inne dokumenty;
- udziela pracownikom upoważnień;
- zatwierdza plany kontroli podatkowej;
- podpisuje pisma przekazujące informacje, komunikaty, polecenia i ustalenia organizacyjne pracownikom;
- sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Zastępców Naczelnika,
- Działu Programu Współdziałania - Centrum Kompetencyjne,
- Działu Wsparcia.
Do zakresu nadzoru Zastępców Naczelnika należy w szczególności:
- prawidłowość i terminowość wykonywania zadań przez podległe komórki organizacyjne, w tym przestrzeganie przepisów prawa i wytycznych oraz ustalonych kierunków, form i metod pracy tych komórek;
- efektywność działań mających na celu pełną realizację dochodów budżetowych na rzecz budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych;
- prawidłowość projektów rozstrzygnięć i pism zastrzeżonych do właściwości Naczelnika.
Pierwszy Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Pierwszego Referatu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług oraz Podatków Majątkowych i Sektorowych (SPP-1);
- Drugiego Referatu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług oraz Podatków Majątkowych i Sektorowych (SPP-2);
- Pierwszego Referatu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług (SPV-1);
- Drugiego Referatu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług (SPV-2);
- Działu Kontroli Podatkowej (SKP).
Pierwszy Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- decyzji w sprawie określania zobowiązań podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych – do kwoty 10.000.000 zł, stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą zadeklarowaną a określoną;
- decyzji w sprawie ustalania zobowiązań podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie stwierdzania lub określenia nadpłaty oraz jej odmowy – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji określających stratę z działalności – do kwoty 10.000.000 zł, stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą zadeklarowaną a określoną;
- decyzji określających dochód z działalności – do kwoty 10.000.000 zł, stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą zadeklarowaną a określoną;
- decyzji w sprawie zwrotu lub odmowy zwrotu podatku – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie określenia kwoty różnicy podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy – do kwoty 10.000.000 zł, stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą zadeklarowaną a określoną;
- decyzji w sprawie odmowy dokonania zwrotu podatku lub różnicy podatku – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji określających odpowiedzialność płatników, spadkobierców, następców prawnych oraz podmiotów przekształconych – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji określających wysokość odsetek za zwłokę – bez ograniczenia kwoty;
- decyzji w sprawie zwrotu nienależnego wynagrodzenia płatnika – bez ograniczenia kwoty;
- decyzji i postanowień w sprawie umorzenia postępowania podatkowego lub administracyjnego, z wyjątkiem postępowań wszczętych w wyniku kontroli podatkowej;
- nadpłat wynikających z uznanych za niebudzące wątpliwości korekt – do kwoty 10.000.000 zł;
- zwrotu podatków – do kwoty 10.000.000 zł;
- zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym – do kwoty 10.000.000 zł;
- postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu – do kwoty zwrotu 10.000.000 zł;
- postanowień w sprawie uznania korekty za nieskuteczną;
- postanowień regulujących kwestie wynikłe w toku postępowania, z wyjątkiem postanowień wydawanych w trybie art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy termin przedłużenia przekracza 6 miesięcy;
- wniosków o wymianę informacji podatkowych kierowanych do obcych administracji podatkowych oraz odpowiedzi o wykorzystaniu otrzymanych informacji;
- informacji zawierających dane objęte tajemnicą skarbową przekazywanych uprawnionym organom, o których mowa w ustawie Ordynacja podatkowa;
- odpowiedzi na zapytania innych organów sporządzanych przez podległe komórki organizacyjne;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- dokumentów, pism i odpowiedzi z zakresu kontroli podatkowej;
- dokumentów w sprawach objętych zakresem przyznanego nadzoru, niezastrzeżonych do kompetencji Naczelnika.
Drugi Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Działu Obsługi Bezpośredniej (SOB);
- Działu Identyfikacji i Rejestracji Podatkowej (SKI);
- Działu Rachunkowości (SER);
- Pierwszego Działu Spraw Wierzycielskich (SEW-1);
- Drugiego Działu Spraw Wierzycielskich (SEW-2).
Drugi Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- decyzji w sprawie odroczenia terminów instalacji kas fiskalnych;
- decyzji i postanowień w sprawie umorzenia postępowania podatkowego i administracyjnego, z wyjątkiem postępowań wszczętych w wyniku kontroli podatkowej;
- decyzji w sprawach orzekania o odpowiedzialności podatkowej osób trzecich oraz następców prawnych za zaległości podatkowe – do łącznej kwoty zaległości (należność główna) 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie udzielania lub odmowy udzielenia ulg w zakresie rozkładania na raty i odraczania terminu płatności zaległości i zobowiązań podatkowych – do kwoty (należność główna) 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie odmowy odroczenia terminu złożenia deklaracji/zeznania;
- decyzji w sprawie odmowy umorzenia zaległości, zobowiązań podatkowych, kosztów egzekucyjnych oraz odsetek za zwłokę od zaległości;
- rozstrzygnięć w sprawach postępowań dotyczących zabezpieczenia zobowiązań podatkowych na majątku podatnika – do kwoty zaległości (należność główna) 10.000.000 zł;
- postanowień w sprawie przyjęcia zabezpieczeń majątkowych na podstawie art. 38a ustawy Prawo energetyczne;
- dokumentów i pism w sprawach:
- zgłoszeń wierzytelności Skarbu Państwa do sądu i likwidatorów,
- składania środków zaskarżenia,
- przeglądania akt sądowych, żądania informacji o sprawach i odpisów dokumentów,
- przeglądania dokumentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym, żądania odpisów dokumentów i odpisów elektronicznych rejestrów KRS;
- wniosków w sprawach ustanowienia kuratora;
- postanowień w sprawie odmowy wydania zaświadczenia oraz odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści;
- postanowień regulujących kwestie wynikłe w toku postępowania, z wyjątkiem postanowień wydawanych w trybie art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa lub art. 36 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, w przypadku gdy termin przedłużenia przekracza 6 miesięcy;
- zawiadomień o wykreśleniu z rejestru podatników VAT i podatników VAT-UE oraz informacji do Krajowego Rejestru Sądowego o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej przez dany podmiot;
- informacji zawierających dane objęte tajemnicą skarbową przekazywanych uprawnionym organom, o których mowa w ustawie Ordynacja podatkowa;
- odpowiedzi na zapytania innych organów sporządzanych przez podległe komórki organizacyjne;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- dokumentów w sprawach objętych zakresem przyznanego nadzoru, niezastrzeżonych do kompetencji Naczelnika.
Trzeci Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Działu Analiz i Planowania (SAP);
- Pierwszego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-1);
- Drugiego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-2);
- Trzeciego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-3);
- Czwartego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-4).
Trzeci Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- decyzji w sprawie odmowy dokonania zwrotu podatku lub różnicy podatku – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie stwierdzenia nadpłaty oraz odmowy jej stwierdzenia – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie zwrotu lub odmowy zwrotu podatku lub nadpłaty – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie odmowy wyrażenia zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji i postanowień w sprawie umorzenia postępowania podatkowego;
- nadpłat wynikających z deklaracji podatkowych i ich korekt – do kwoty 10.000.000 zł;
- zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, również stanowiących różnicę pomiędzy kwotą zwrotu wykazaną w korekcie deklaracji, a kwotą zwrotu wcześniej dokonaną – do kwoty 10.000.000 zł;
- zwrotu podatków – do kwoty 10.000.000 zł;
- postanowień w sprawie odmowy wydania zaświadczenia oraz odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści;
- postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu – do kwoty zwrotu 10.000.000 zł;
- postanowień w sprawie uznania korekty za nieskuteczną;
- postanowień o wyrażeniu zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT – do kwoty 10.000.000 zł;
- postanowień regulujących kwestie wynikłe w toku postępowania, z wyjątkiem postanowień wydawanych w trybie art. 140 ustawy - Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy termin przedłużenia przekracza 6 miesięcy;
- zawiadomień o wykreśleniu z rejestru podatników VAT i podatników VAT-UE;
- planów czynności sprawdzających dotyczących zdefiniowanych podobszarów ryzyka;
- pism w sprawie czynności sprawdzających;
- wniosków dotyczących nowych obszarów ryzyka zewnętrznego;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- dokumentów, pism i odpowiedzi z zakresu analiz;
- pism/raportów informujących o wykorzystaniu doniesień;
- rozliczenia dotacji przedmiotowych;
- informacji zawierających dane objęte tajemnicą skarbową przekazywanych uprawnionym organom, o których mowa w ustawie Ordynacja podatkowa;
- dokumentów w sprawach objętych zakresem przyznanego nadzoru, niezastrzeżonych do kompetencji Naczelnika.
Czwarty Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Referatu Wymiany Informacji Międzynarodowej (SAM);
- Branżowego Działu Czynności Sprawdzających (SAS);
- Piątego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-5);
- Szóstego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-6);
- Siódmego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-7);
- Ósmego Branżowego Działu Obsługi Podatnika (SPK-8).
Czwarty Zastępca Naczelnika posiada uprawnienia do ostatecznej akceptacji i podpisu:
- decyzji w sprawie odmowy dokonania zwrotu podatku lub różnicy podatku – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie stwierdzenia nadpłaty oraz odmowy jej stwierdzenia – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie zwrotu lub odmowy zwrotu podatku lub nadpłaty – do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji w sprawie odmowy wyrażenia zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT– do kwoty 10.000.000 zł;
- decyzji i postanowień w sprawie umorzenia postępowania podatkowego;
- nadpłat wynikających z deklaracji podatkowych i ich korekt – do kwoty 10.000.000 zł;
- zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, również stanowiących różnicę pomiędzy kwotą zwrotu wykazaną w korekcie deklaracji a kwotą zwrotu wcześniej dokonaną – do kwoty 10.000.000 zł;
- zwrotu podatków – do kwoty 10.000.000 zł;
- postanowień w sprawie odmowy wydania zaświadczenia oraz odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści;
- postanowień o przedłużeniu terminu zwrotu – do kwoty zwrotu 10.000.000 zł;
- postanowień w sprawie uznania korekty za nieskuteczną;
- postanowień o wyrażeniu zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT – do kwoty 10.000.000 zł;
- postanowień regulujących kwestie wynikłe w toku postępowania, z wyjątkiem postanowień wydawanych w trybie art. 140 ustawy Ordynacja podatkowa w przypadku, gdy termin przedłużenia przekracza 6 miesięcy;
- zawiadomień o wykreśleniu z rejestru podatników VAT i podatników VAT-UE;
- planów czynności sprawdzających dotyczących zdefiniowanych podobszarów ryzyka;
- pism w sprawie czynności sprawdzających;
- wniosków dotyczących nowych obszarów ryzyka zewnętrznego;
- przekazywanych do Dyrektora stanowisk w przedmiocie środków odwoławczych;
- pism związanych z wymianą informacji o podatkach pośrednich i bezpośrednich;
- wniosków kierowanych do Dyrektora o przedłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi na wnioski administracji podatkowych innych państw;
- informacji zawierających dane objęte tajemnicą skarbową przekazywanych uprawnionym organom, o których mowa w ustawie Ordynacja podatkowa;
- rozliczenia dotacji przedmiotowych;
- sprawozdań przekazywanych Izbie dotyczących nadzorowanych obszarów;
- dokumentów w sprawach objętych zakresem przyznanego nadzoru, niezastrzeżonych do kompetencji Naczelnika.