- Naczelnik - Anna Kotecka
- Zastępca Naczelnika - Agnieszka Drabek
Naczelnik wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Naczelnika, kierowników komórek organizacyjnych.
Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, podporządkowania służbowego, podziału zadań i indywidualnej odpowiedzialności za ich realizację.
Ustala się wzajemne zastępstwo członków kierownictwa Urzędu:
- Naczelnika zastępuje Zastępca Naczelnika;
- Zastępcę Naczelnika zastępuje Naczelnik;
- w przypadku jednoczesnej nieobecności Naczelnika i Zastępcy Naczelnika zastępstwo obejmuje Kierownik Trzeciego Referatu Czynności Analitycznych i Sprawdzających.
Naczelnik sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowością funkcjonowania Urzędu i realizacji jego zadań, w tym w szczególności:
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach należności podatkowych i niepodatkowych;
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach umarzania zaległości, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności zobowiązań;
- wprowadza wewnętrzne procedury postępowania i inne dokumenty;
- udziela pracownikom upoważnień;
- zatwierdza plany kontroli podatkowej;
- podpisuje pisma przekazujące informacje, komunikaty, polecenia i ustalenia organizacyjne pracownikom;
- sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Zastępcy Naczelnika,
- Referatu Wsparcia,
- Referatu Obsługi Bezpośredniej,
- Pierwszego Referatu Spraw Wierzycielskich,
- Drugiego Referatu Spraw Wierzycielskich
- Działu Egzekucji Administracyjnej,
- Działu Rachunkowości.
Do zakresu nadzoru Zastępcy Naczelnika należy w szczególności:
- prawidłowość i terminowość wykonywania zadań przez podległe komórki organizacyjne, w tym przestrzeganie przepisów prawa i wytycznych oraz ustalonych kierunków, form i metod pracy tych komórek;
- efektywność działań mających na celu pełną realizację dochodów budżetowych na rzecz budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych;
- prawidłowość projektów rozstrzygnięć i pism zastrzeżonych do właściwości Naczelnika;
- Zastępca Naczelnika sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- Działu Podatków Dochodowych i Podatku od Towarów i Usług;
- Referatu Podatków Majątkowych i Sektorowych;
- Pierwszego Referatu Czynności Analitycznych i Sprawdzających;
- Drugiego Referatu Czynności Analitycznych i Sprawdzających;
- Trzeciego Referatu Czynności Analitycznych i Sprawdzających;
- Referatu Kontroli Podatkowej;
- Referatu Identyfikacji i Rejestracji Podatkowej;
Zakres stałych uprawnień Zastępcy Naczelnika
- podejmuje rozstrzygnięcia w sprawach:
- określania wysokości zobowiązań podatkowych i wysokości odsetek za zwłokę,
- ustalania zobowiązań podatkowych,
- orzekania w sprawach odpowiedzialności spadkobierców, następców prawnych, podmiotów przekształconych oraz płatników za zobowiązania podatkowe,
- orzekania w sprawach nadpłat,
- nadawania NIP, odmowy nadania NIP, uchylenia NIP z urzędu oraz unieważniania NIP,
- rejestrowania i wykreślania z rejestru podatników podatku od towarów i usług i podatników VAT UE,
- przywracania uchybionych terminów w oparciu o art. 162 ustawy Ordynacja podatkowa,
- wznawiania postępowań podatkowych,
- przedłużania terminów zwrotu podatku,
- orzekania w zakresie kar porządkowych;
- podpisuje:
- decyzje i postanowienia wydawane przez nadzorowane komórki organizacyjne,
- potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT, VAT UE,
- postanowienia o zawieszeniu kontroli podatkowej,
- postanowienia o podjęciu zawieszonej kontroli podatkowej,
- postanowienia o zmianie terminu zakończenia kontroli podatkowej,
-
pod względem merytorycznym dowody księgowe i operacje gospodarcze, dotyczące wydatków budżetowych, w zakresie zadań statutowych realizowanych przez podległe komórki organizacyjne oraz pod względem merytorycznym rozliczenia kosztów podróży na druku delegacji służbowej Naczelnika,
- inne pisma nieposiadające charakteru rozstrzygnięcia i niezawierające stanowiska Naczelnika w określonej sprawie;
- akceptuje:
-
zwroty podatku od towarów i usług do kwoty 100 tys. zł,
- zwroty podatku dochodowego do kwoty 100 tys. zł,
- zwroty osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,
- wnioski dotyczące zwrotu VAT,
- wnioski o stwierdzenie nadpłaty,
- wnioski o odstąpienie od czynności sprawdzających,
- wnioski o odstąpienie od wszczęcia postępowania podatkowego.
-
W zakresie obsługi kadrowej Naczelnik upoważniony jest do:
- zatwierdzania planów urlopowych, urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych z wyłączeniem urlopów bezpłatnych, macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych;
- udzielania urlopów wypoczynkowych, przesunięcia terminów urlopów wypoczynkowych w danym roku oraz za dany rok na następny, a także odwołania pracownika z urlopu i zwolnienia od pracy wychowującego dziecko do lat 14;
- wstępnej weryfikacji oraz przekazywania do Izby oświadczeń do celów wypłaty zasiłku opiekuńczego w przypadku sprawowania przez pracownika opieki na dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny;
- wyrażania zgody na indywidualny rozkład czasu pracy w wyjątkowych sytuacjach, na uzasadniony wniosek pracownika;
- zlecanie pracy w godzinach nadliczbowych;
- podpisywania poleceń wyjazdów służbowych, w tym wyrażania zgody na odbycie podróży samochodem prywatnym oraz wyrażania zgody na rozpoczęcie/zakończenie podróży w miejscowości zamieszkania pracownika;
- podpisywania skierowań na badania wstępne, kontrolne i okresowe;
- zatwierdzania opisów stanowisk pracy;
- podpisywania zakresów czynności wszystkich pracowników;
- zatwierdzania Indywidualnych Programów Rozwoju Zawodowego;
- podpisywania zaświadczeń o zatrudnieniu;
- zawierania umów z Powiatowym Urzędem Pracy oraz z innymi organizacjami/instytucjami w sprawie staży z zastrzeżeniem, że staże odbywają się bezkosztowo i nie wywołują dodatkowych zobowiązań w stosunku do w/w organizacji, osób z którymi zawierane są umowy o odbywanie stażu; w przypadku, gdy umowy w sprawie staży skutkują zaciągnięciem zobowiązania niezbędne jest uzyskanie zgody Dyrektora;
- zawierania umów w sprawie odbywania nieodpłatnych praktyk uczniowskich i studenckich z wyłączeniem praktyk studenckich w ramach Rządowego Programu Praktyk Studenckich w Administracji;
- zawierania umów w sprawie odbywania płatnych praktyk studenckich/absolwenckich (zgodnie z określonym przez Dyrektora limitem liczby praktykantów) z wyłączeniem praktyk studenckich w ramach rządowego Programu Praktyk Studenckich w Administracji;
- podpisywania opinii po odbytych stażach, praktykach;
- podpisywania powierzenia pracownikom w trybie art. 42 § Kodeksu pracy wykonywania innej pracy w innej komórce organizacyjnej w ramach nadzorowanego Urzędu, z wyłączeniem komórek kontroli podatkowej i egzekucji administracyjnej;
- zawierania w imieniu Dyrektora porozumień z pracownikami w zakresie zmiany warunków pracy polegającej na przeniesieniu do wykonywaniu innych zadań w innej komórce organizacyjnej, bez zmiany wynagrodzenia oraz stanowiska, z wyłączeniem komórek kontroli podatkowej i egzekucji administracyjnej.